Cornelia Appelgren

Category: Resor

New York dag 5

Jag har sagt det tidigare men alltså Whole foods var verkligen heaven on earth i matbutik-väg. Tror vi handlade minst ett mål mat där varje dag. Femte dagen i NY var vi väldigt brända och trötta så vi bestämde oss för att gå upp till central park och käka frukost och bara strosa runt lite i parken, så vi gick förbi wholefoods och köpte god yoghurt med granola och färska bär och varsin färskpressad lemonad och sen fortsatte vi upp till parken. Där gick vi omkring i den extrema värmen, lyssnade på random folk som satte sig vid ett piano och spelade och bara njöt. Köpte även bebis-solkräm så att vi inte skulle dö ytterligare, haha. Sen gick vi till hotellet och bytte om och sen gick vi neråt längs manhattan och kollade hur kvarteren såg ut neråt. Vi kom ner mot Washington square park där det var gatuuppträdanden och sen gick vi omkring i soho. Hade så gärna flyttat till greenwich village, soho eller chelsea. Tänker att när jag flyttar dit i framtiden ska jag bo där så jag kan gå omkring bland alla mysiga lägenheter, äta supergod mat i meatpacking district och bli stammis på wholefoods!

New York - dag fyra

Jag är extremt seg med att lägga upp bilder från NY, jag vet.. Men de är så stora filer så det tar så lång tid med vårt sega internet. Här är iallafall en hel drös bilder från vår fjärde dag i äpplets stad. Vi började med att ta tunnelbanan ut till Coney Island!

Körde även förbi Ditmas Avenue, platsen en av mina favoritlåtar på Mumfords nya album är döpt efter, vilket jag tyckte va lite coolt hehe.

Två väldigt glada tjejer!

Vi var inte supersmarta men det var säkert +30 och knappt några moln på himlen, så vi la oss på ett soldäck ute på en pir på stranden och låg där ca en timme. Utan solskydd. Alltså ni ser på de sista bilderna hur EXTREMT brända vi blev. Vi blev knallrosa båda två efter bara några timmar, så bra tar solen i NY tydligen...

Vi hittade lösgodis på Coney, det är inte överallt i NY det finns!

Efter att vi tröttnat på att sola och åka rollercoasters tog vi tunnelbanan in till Brooklyn, där hoppade vi av och så gick vi omkring lite i Brooklyn bridge park.

Några amerikanare var ute och ställde frågor åt folk och delade ut gratis cookies. Nom sa vi.

Sen stannade vi på Luke's Lobster och käkade lobster rolls. Om ni åker till New York MÅSTE ni äta lobster rolls, och Luke's lobsterrolls va sviiingoda, just fyi.

En aning solbrända redan...

Sen gick vi längs Brooklyn bridge tillbaka till Manhattan och sen åkte vi hem och så var den dagen slut!

Linnea

Igår var jag bland annat på bio med denna sköna böna, vi såg den andra delen av Maze runner. Det var mys, bio på vardagar är alltid bra! Idag har jag egna studier så jag sitter i köket och ska göra bananpannkakor och plugga hela förmiddagen hade jag tänkt. Här är några bilder från när vi var i Göteborg och på Way out west, man fick dock inte ha kameran på festivalområdet så det är mest bilder på när vi strosade runt och gjorde det vi gör bäst: äta mat, haha. Första kvällen var vi så överpeppade på livet så vi gick och köpte ost, kex och godis och la oss på hotellrummet och pratade. Är inte det typ världens bästa snack förresten, kex och ost? Skulle kunna föräta mig på det! Med antingen te, päronsaft eller lite vitt/rosé till. Alltså så gott.

Central park

En av kvällarna i ny gick vi till wholefoods och köpte baguette, baby belle, färska jordubbar, lemonad och små cupcakes och gill till central park och åt middag uppe på några klippor. Det var +28 grader klockan nio på kvällen och jag tror vi satt där tre timmar, tills det blev nästan helt mörkt, innan vi började gå hem. En av de finaste kvällarna på hela resan.

New York

Jag jobbar natt inatt och eftersom det mest är vak har jag rätt mycket tid över, så nu passar jag på att ladda upp alla New york-bilder. En av kvällarna åkte vi tillbaka till en jättebra italiensk restaurang som låg i meatpacking district som vi käkade på när vi var där sist, deras pasta var helt magisk! Båda gångerna, haha. På väg hem stannade vi och pratade med en kille som ville ta kort på oss båda vilket resulterade i en väldigt suddig bild, för han va tydligen hög som ett hus(??) och fattade ingenting av min kamera.. Kändes väldigt bra att få tillbaka den efter det kan jag lova. Dagen efter åt vi frukost på ett jätteamerikanskt diner och sen gick vi mest omkring och handlade mat i vår favoritbutik wholefoods igen, typ världens bästa affär!

New York - andra och tredje dagen

Andra dagen började vi med pannkaksfrukost på ett diner som låg i slutet av vår gata, så hiimla amerikanskt och gått. Sen gick vi runt på Manhattan, shoppade och åt färsk mat från Wholefoods. Om ni åker till NY, ät typ allt. från wholefoods. Det är en ekologisk kedja med bara organisk och ekologisk mat, som inte är överdrivet dyr och de har verkligen allt möjligt! De har stora salladsbarer med både sallad och vanlig mat - mac'n'cheese, grillad kyckling, indisk mat, italiensk mat, antipasti, frukost osv, de gör egen sushi och har en stor sushibar där du kan köpa färdiggjord eller beställa egna bitar, eget bageri med bröd och bakverk och en gigantisk disk med olika mackor, bagels, pajer och allt möjligt. Mathimlen alltså. Tre dagen började vi med frukost från wholefoods - färsk frukt och en macka med mozarella, tomat och basilika, nom! Sen shoppade vi lite innan jag fick världens feberattack och vi gick tillbaka till hotellet och vilade, blev jättejättesjuk men efter lite antiinflammatoriska piller och massa vatten var jag tillbaka på banan igen. Då bestämde vi oss för att gå längs the high line! Det är en gammal subway-linje som gick ovanför marken som de gjort om till ett promenadstråk och planterat massa växter vid. Dit borde ni vekrligen gå om ni är där(förutom på vintern då), det var jättemysigt att gå fram och tillbaka längs den.

New York - första dagen

Hola! Förutom att jag har börjat jobba har jag också äntligen gjort ett eget netflix-konto, så senaste dagarna har jag i princip inte gjort så mycket annat än att jobba, äta, träna, titta på scrubs och sova haha. Sjukt tråkigt men rätt skönt ändå. Idag ska jag dock åka ner till stugan och va med min familj, småkusinerna är uppe och hälsar på så det ser jag fram emot! Tänkte börja skriva om min och Ellens New York-resa i brist på andra bilder att visa. Vi åkte dit så att vi landade på fredagkväll, så vår första dag var lördagen och den spenderade vi till största del ute i Seaside heights aka Jersey shore. Vi sprang dock omkring på manhattan på förmiddagen och bara njöt över hur bäst denna stad är. Det regnade lite men det gjorde verkligen ingenting, och när vi åkte ut till seaside heigts sprack det upp helt och blev strålande sol hela tiden vi var där vilket var perfekt. Ett tips om ni nånsin åker till NY förövrigt; ät på Schnipper´s!!! Herrejävlar vad gott det är. Jag och Ellen gick tillbaka dit det första vi gjorde, vi upptäckte det förra gången vi var i NY och det var lika gott nu. Jättefräscha hamburgare och de godaste sötpotatis-pommesarna jag har ätit. Bättre än båtens!

New York - Stockholm

Heeej! Nu är vi ääntligen tillbaka i Umeå igen. Eller ja, vi landade i Umeå 02.00 måndag morgon på grund av två(!) olika förseningar. Vårt plan hem från NY skulle egentligen gå 21.45 i fredags och då skulle vi landa i Stockholm 11.00 på lördag dag, och sen flyga hem till Umeå vid sju på kvällen. När vi kommer till JFK finns vårt flyg inte med på någon departure-board, ingen norwegian-personal finns på plats utan det är inhyrd personal som säger att planet är försenat till 11 på lördag förmiddag och att vi kan få mat-checkar och en hotellnatt på ett hotell på flygplatsområdet. Det innebar att vi skulle landa vid midnatt på lördag kväll i Sverige=missa vårt Umeå-plan och komma hem en hel dag senare vilket inte var asroligt. Meen det fanns inte så mycket att göra så vi, tillsammans med en svensk kille och två amerikanska killar åkte tillsammans till vårt hotell och sen satte vi oss i baren och drack lite medan vi fördrev tiden och var allmänt arga på Norwegian som inte ens hae en förklaring till varför planet var sent, bara att det var sent. Klockan tre på natten får vi ett sms om att planet var ännu mer försenat och inte skulle gå förrän 21.55 på lördag kväll istället, så vår hemresa alltså blev försenad ett helt dygn, och dessutom skulle vi inte ens få flyga med ett norwegian-plan utan ett 15 år gammalt portugisiskt plan. Ellens föräldrar hjälpte oss och lyckades boka om vårt Umeå-flyg så att vi skulle landa i Umeå 23.50 på söndagkväll, vilket i sig sög eftersom både jag och Ellen skulle upp och jobba 06 på måndag men det var inte så mycket att göra åt.

Då bestämde vi iallafall att istället för att sitta på hotellet och vänta på att flyget skulle gå så åkte vi till Long Island och Long beach med de två amerikanerna som hade bott där, så lördag blev en strand-dag och på söndagen när vi landade i Stockholm följde jag och Ellen med dem in till Stockholm och var med dem hela dagen där och visade dem huvudstaden. Såå det var ju ett väldigt trevligt extra dygn även om förseningen sög. Men när vi precis skulle åka ut till Arlanda får vi ett sms om att vårt Umeå-flyg också var försenat, från 22.50 till 00.30. Det är fan ett jävla skämt att vi lyckas pricka in två olika flygbolags förseningar under en och samma helg?! Dessutom försenades planet ännu mer så vi lyfte inte från Stockholm förrän 01.15 och landade 02 i Umeå. Började gråta och skratta hysteriskt av utmattning när vi väntade på våra väskor, vi var så fruktansvärt less då. Sen kunde jag inte somna förrän efter 05 på grund av jetlagen så jag sjukanmälde mig och sen sov jag till 12 då jag blev väckt av att det ringde, annars lär jag ha sovit hela eftermiddagen. Är fortfarande inte riktigt med på svensk tid men det ska nog gå bra. Det blev världens jävla kaos med denna hemresa, men vi ska få en jäkla massa pengar i ersättning, lika mycket som resan+hotellet för hela NY-resan kostade, så på ett sätt är det ju bra, en gratis resa till New york liksom! Dessutom fick jag och Ellen åka business class på resan från NY till Stockholm, jag påpekade för managern att ett 15år gammalt portugisiskt plan är lägre standard än norwegian-planet vi betalade för och kanske kunde få någon ersättning för det, och vips tog han mitt och Ellens boardingpass och uppgraderade oss till första klass. Efter det var vi så jääkla nöjda, haha. Vi fick sova nästan hela resan hem eftersom vi praktiskt taget hade sängar som stolar så det var så himla skönt. Ellen ba "jag älskar dig mest, även när du inte fixar första klass-biljetter till oss men speciellt mycket då, även om jag inte fattar hur fan du lyckas!" hehe.

På Arlanda efter försening nr2, jag har så mycket blåsor på mina fötter från att ha snittat 2,5 mil per dag i en veckas tid så Ellen körde omkring mig på en bagagevagn samtidigt som båda sköt blixtar med ögonen mot alla som jobbade på SAS eller Norwegian haha...

Gentlemen of the road stopover - Seaside heights

Igår var vi alltså ute i New Jersey, hela vägen ute på Seaside heights och va på gentlemen of the road. Det är ju en festival som stannar på olika ställen i USA med Mumford & sons som ordnar det och headlinear varje stopp, med olika artister på varje. I juli stannar de i Seattle och spelar med Foo fighters bland annat, hade inte tackat nej till det haha. Men vi fick iallafall se världens bästa Mumford live!!!! Alltså jag dör så sinnes jävla bra de var! De är så sjukt duktiga allihopa, jag tror inte Marcus satte en enda sur ton och allt va bara helt magiskt. De spelade i hela två timmar. Scenen va ner mot stranden så vi stod nere på stranden med öppet hav till höger, själva boardwalken till vänster och tivolit bakom scenen. Vi hamnade jättebra, vi va så långt fram att vi såg deras ansikten och med tanke på hur sjukt mycket folk det va(kolla bara bilden bakåt) så var vi asnöjda hehe. Jag sa till Ellen innan "hoppas de öppnar med snake eyes, det är en av mina favoriter" så när de börjar spela och faktiskt öppnar hela konserten med snake eyes började jag gråta okontrollerat och sen grät jag konstant i säkert en halvtimme, och till och från resten av konserten, hehe. En tjej bakom ba "is she ok??" jaba "LET ME HAVE THIS OK THIS IS LOVE" haha!
Förutom själva konserten va det alldeles underbart att va där, precis bredvid havet med massa glada människor som campade längs stranden. Vi åkte nån jäkla lift längs stranden som va jättefin trots att jag mest va höjdrädd hela tiden, Ellen hittade en bacon som hon älskade och vi åt pizza på stranden. En av de bästa dagarna i hela mitt liv.

New York City

Nu är vi framme i New Yooork!! Det är helt galet fuktigt i luften, just nu är klockan halv tio och vi har hunnit med att handla och äta frukost och sen ta en springtur ut till Hudson river och herregud så jobbigt det va. Såå fuktigt och varmt trots att det ändå är mulet och grått väder just nu. Hoppas dock det spricker upp, för om några timmar åker vi ut till Seaside heights för att se Mumford & sons!!! Aah!!!!!

Åre

Här är en hel drös med bilder från Åre som jag tog med kameran. Vi hade verkligen en helt grym helg, det var strålande sol och flera plusgrader på dagarna när vi åkte. Vi bodde dessutom grymt, lägenheten låg direkt ovanför Max på Åre torg så det hade inte kunnat bli mer centralt vilket var sjukt lägligt på kvällarna då vi gick ut. Bästa åreåresan med bästa gänget alltså, har en massa roliga saker att komma ihåg från denna resa!

Hola! Nu är vi hemma från Åre igen, herre vilken helg vi har haft. Sjukt jäkla bra väder, strålande sol och runt +10 på dagarna(om inte mer) och världens bästa känsla även fast det blev väldigt mycket slush och puckelpist i de mest crowded backarna på grund av värmen. Är dock helt slut i både kropp och knopp just nu så jag tror faktiskt jag ska lägga mig och sova och sova ut imorgonbitti så att jag kan råplugga, har två tentor i veckan så det är bara att köra, weyho. Har massa fina bilder från helgen som jag ska fixa med men det får vänta tills jag har ro att sitta stilla ett tag, tills dess får ni instagrambilder från bästa tillfällena, vi åkte upp till toppen och åt lunch och sen gled vi ner en bit och satte oss på en liten hylla och njöt ett tag innan vi fortsatte åka. Såå jävla härligt.